Hendak sertai kami? Sila lah ke sini dan jika anda hendak berkongsi artikel di sini, hantarkan karya anda disini.

Penulisan Blog Yang Baik | Khairil


Ibarat kata pepatah "bagai cendawan tumbuh selepas hujan" itulah yang dapat di gambarkan terhadap dunia blog sekarang ni...boleh dikatakan satu perkembangan sihat dalam dunia blog di Malaysia tapi banyak yang baru nak mula menulis blog masih tercari² identiti sendiri.

Menulis kalau tanpa merancang ibarat macam syok sendiri terutama kepada mereka yang menjadikan blog sebagai blog peribadi...sorry aku mengatakan kalau dalam sehari, tiga empat kali update pun kalau cerita pasal entah apa² baik tak payah nak cerita...tak kan setiap detik setiap masa nak bagi tau apa aktiviti yang buat dalam sehari...(pendapat aku saja)

Disebabkan dulu, aku ada mengatakan bukan senang nak menjadi seorang blogger...jadi di sebabkan kita sama² pilih untuk jadi blogger, terpaksa kena kreatif sikit dalam setiap entry yang hendak dihasilkan...(terpulang la pada setiap individu nak tulis macam mana)

Nak menulis mestilah ada idea yang menarik dan tujuan entry tu dihasilkan...kalau tak pembaca tak dapat apa yang hendak kita sampaikan dalam entry tersebut...Dibawah aku senaraikan beberapa point sebelum menulis sesuatu entry :


1. Kaji kehendak pembaca

  • Banyakkan blog walking untuk membezakan entry kita dengan entry blogger² lain yang berjaya menarik pengunjung...dengan ni kita dapat tahu kehendak pembaca.
  • Cuba letakkan diri kita di tempat pembaca, dengan cara ni kita dapat tahu macam mana nak menghasilkan entry yang lemak berkrim disukai ramai.
  • Cuba belajar dengan mereka yang dah lama berblog dan yang dah berjaya...tanya pendapat, nasihat dan tunjuk ajar dari mereka yang lebih dulu makan garam dalam dunia blog.

2. Pengggunaan font dan warna

  • Tak digalakan mengunakan font yang terlalu besar dan pemilihan warna yang agak contra dengan background layout masing²...sebab mata memainkan peranan yang penting di sini.

3. Cara penulisan

  • Banyak cara dan gaya penulisan dalam menulis blog dapat di hasilkan...jangan fokus kepada satu genre penulisan yang kita suka dan cuba bereksperimentasi dengan pelbagai² jenis penulisan yang lain...jangan takut untuk mencuba sesuatu yang baru.

4. Penggunaan bahasa

  • Setiap orang ada gaya penulisan masing²...jadi terpulang la macam mana nak tulis tapi tak digalakkan mengunakan bahasa yang agak kasar dan pasar.

5. Pembahagian perenggan

  • Sebelum nak menulis rancang dulu berapa banyak ayat yang hendak ditulis dan yang penting buat perenggan...jangan bagi pembaca korang baca dengan senafas tanpa henti...lagi satu agak serabut kalau nak tengok entry yang tak berperenggan.

ok lima saja dapat senaraikan buat masa ni...kalau sapa nak lebih² google la sendiri... kepada sesiapa yang rasa aku tipu, sila abaikan entry ni dan setiap orang ada pendapat masing² dan apa yang aku tulis hanyalah pendapat aku semata², jadi tak semestinya semua orang sependapat dengan apa yang aku tuliskan...Sekian.

Artikel Asal: Menulis Blog Pun Susah Juga
Penulis: Khairil
Blog Penulis: Khairil's Lifestyle